KIJK VOORUIT BIJ HET MOTORRIJDEN

Motorrijden betekent continu vooruit kijken en de wegsituatie inschatten. In een groep geldt dat misschien nog wel meer. Focus je niet op je voorganger maar kijk voor je zelf en reageer voor je zelf. Als je dit goed doet heb jij al veel eerder dan je voorganger verkeerssituaties gezien die om een reactie vragen. Gebruik ook je spiegels heel veel. Houd de motorrijders achter je goed in de gaten. Waar rijden zij? Kun je veilig een (nood)stop maken of moet je uitwijken?

SIGNALEN IN DE MOTORGROEP GEVEN

In veel motorgroepen zie je dat er handsignalen worden gebruikt om bijvoorbeeld aan te geven dat de snelheid kan worden verhoogd of dat er kan worden ingehaald. Vaak zijn dit soort gebaren onnodig en leiden ze de deelnemers af van het verkeer. Wees daar dus voorzichtig mee! door onnodige gebaren kan je je motor niet altijd even goed onder controle houden !!!

HOUD AFSTAND BIJ HET MOTORRIJDEN IN EEN GROEP EN BLIJF OP JE PLAATS IN DE GROEP !!! BIJ RODE LICHTEN GA NIET LINKS OF RECHTS VOORBIJ DIT KAN ANDERE HINDEREN BIJ HET LINKS OF RECHTS AFSLAAN OOK OP RONDE PUNTEN BLIJF OP JE PLAATS DE SECONDE REGEL 1-2 OP JE VOORGANGER GA NIET LINKS OF RECHTS VAN DE VOORLIGER RIJDEN ZODAT JE DEZE NIET HINDERT BIJ HET NEMEN VAN HET RONDE PUNT

Als je in baksteenformatie rijdt, kan de afstand van de motorrijder die een positie voor jou rijdt (dus in de andere rij) wat korter zijn dan gebruikelijk. De afstand naar de motorrijder direct voor je moet minimaal 1-2-3 secondes bedragen. Kijk naar het punt waar je voorganger voorbij rijd. Pas 3 seconden later mag jij daar voorbij rijden.!!!!! zeker niet te kort op elkaar rijden , niet langs RECHTS voorbij steken !!!

###Bij elkaar blijven bij met motor rijden In de ideale situatie kent iedereen binnen de groep - dankzij een beschrijving, een routerol, kaart of GPS - de route. Het is gebruikelijk, als je in een groep rijd, dat er bij een richtingverandering (bijvoorbeeld een afslag van de snelweg) wordt gelet op het feit dat de laatste rijder de afslag neemt. Als iemand uit de groep moet tanken, is het logisch dat degene die achter hem reed, naar voren rijdt om degenen die voorin rijden te vertellen wat er aan de hand is.

RIJD VOOR JEZELF, OOK IN EEN GROEP NIET IEDEREEN IS EVEN HANDIG MET DE MOTOR LOK GEEN GEVAARLIJKE SITUATIE'S UIT

Ook in een groep met je altijd je eigen verantwoordelijkheid houden voor je gedrag en je snelheid. Ga niet blind achter je voorganger aan, maar kies een snelheid die bij jou en de situatie zoals jij die inschat, past. !!!!!!!!

Geniet van je rit in een groep en rijd veilig!

Kinderen op de motorfiets vervoeren

Geplaatst op fDecember 2021 door 

Wanneer mogen kinderen op de motorfiets meegenomen worden? De bepalingen hiervoor zijn door de wetgever vastgelegd in de wegcode. Belangrijk is natuurlijk om ten allen tijde de veiligheid te laten primeren. Kinderen zijn zeer kwetsbaar op de motorfiets. Neem je ze toch mee, zorg dan altijd voor een veilige veiligheidsuitrusting en kledij.

Het spreekt voor zich dat er niet meer personen mogen vervoerd worden dan het getal waarvoor de zitplaatsen ingericht zijn. De wegcode bepaalt via artikel 44.4.

Verder is het ook verboden om een passagier in amazonezit te vervoeren. De passagiers van motorfietsen (dit geldt ook voor bromfietsen en driewielers met een motor) moéten de voeten op de voetsteunen hebben. Dit is geregeld via artikel 44.5. Het is belangrijk voor de veiligheid dat de voeten goed en stevig vlak op de voetsteunen kunnen gepositioneerd worden.

De regelgeving die specifiek de leeftijden vermeldt, vind je terug in artikel 35.1.1 van de wegcode. Er wordt een onderscheid gemaakt voor tweewielers met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, tweewielers met een cilinderinhoud groter dan 125 cm3 en voor de zijspanwagens van motorfietsen.

Tweewielers met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3

Kinderen tussen drie en acht jaar oud moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.

Kinderen onder de drie jaar mogen niet vervoerd worden op een tweewieler met een cilinderinhoud van maximaal 125 cm3.

Tweewielers met een cilinderinhoud groter dan 125 cm3

Kinderen onder de acht jaar mogen niet vervoerd worden op een tweewieler met een cilinderinhoud groter dan 125 cm3.

Zijspannen

Kinderen van minder dan acht jaar mogen wél worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat geplaatst is in de zijspanwagen van een motorfiets.

 

Waar mag je een motorfiets parkeren?

Geplaatst op December   2021 door 

 

Mobiliteit is een van de grote voordelen van het motorrijden. Je motor is nu eenmaal kleiner en handiger dan een personenwagen. Ook het zoeken naar een geschikte parkeerplaats is heel wat makkelijker. Je kan natuurlijk niet overal zomaar je motorfiets neerplanten. We bekijken even wat er in de wetgeving is opgenomen.

Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Bron: wegcode

Dat wil dus zeggen dat je wel degelijk kan en mag parkeren op het voetpad, mits je een voldoende grote strook kan vrijlaten. Ook mag je je haaks op de rand van de rijbaan parkeren zolang je de markeringen niet overschrijdt.

Beide manieren zijn mogelijk

Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen evenwel haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.

Bron: wegcode

Algemene regels

Uiteraard blijven de algemene regels voor de opstelling van een stilstaand of geparkeerd voertuig ook gelden voor motorfietsen:

Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

 Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

 Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Als het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Wanneer de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Als er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

 zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

 evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

 in één enkele file.

Bron: wegcode

Kortom, je kan je dus makkelijk ergens tussen parkeren aangezien je een motorfiets wél haaks op de weg mag parkeren. In de stad kan je dan weer handig parkeren op het voetpad, zolang je voldoende ruimte laat voor bv. een rolstoel of een kinderwagen.

Bij voldoende ruimte is het legaal om op het voetpad te pakeren.

 

Filefilteren regelgeving in België

Geplaatst op December  2021 door 

 

Heel wat motorrijders gebruiken hun motorfiets om door te files door te rijden. Nu de files terug beginnen toe te nemen wordt filefilteren weer dagelijkse kost. We merken op dat heel wat automobilisten én motorrijders de wetgeving niet altijd even goed kennen. Maar is filtefilteren wel toegestaan in België?

Met de motorfiets tussen de file rijden is wel degelijk toegestaan in België. Het is zelfs al toegestaan sinds 2011. Dat betekent natuurlijk niet dat je zo maar overal tussendoor kan knallen. De wegcode heeft de spelregels voor filefilteren bepaald via artikel 16.2bis.

Filefilteren in de wegcode

De eerste voorwaarde is dat er minstens twee rijstroken in jouw rijrichting moeten beschikbaar zijn. Deze zijn al dan niet gescheiden door een middenberm. Zijn er meerdere rijstroken beschikbaar, moet je altijd tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Is deze voorwaarde voldaan, dan mag je tussen de file rijden. Het snelheidsverschil tussen je motorfiets en het overige keer mag niet meer dan 20 km/u bedragen. Staat het verkeer helemaal stil, dan mag je dus met een maximum snelheid van 20 km/u tussen de file rijden.

Je mag ook niet sneller dan 50 km/u rijden tussen de file. Als de file sneller begint te rijden dien je dus opnieuw in het verkeer in te voegen. Hou rekening met het snelheidsverschil tussen jou en het overige verkeer. Hoe trager het snelheidsverschil, hoe langer je je in de dode hoek van andere weggebruikers bevindt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

Defensief rijden

Wanneer je door de file rijdt moet je ook steeds rekening houden dat weggebruikers plots kunnen veranderen van rijstrook. Bovendien doen ze dit soms zonder eerst goed in hun spiegels te kijken. Defensief rijden en een grondige concentratie is dus altijd nodig bij filefilteren. Dus ga er altijd van uit dat niemand je ziet aankomen.

Sinds oktober 2020 is bij filevorming het vormen van een reddingsstrook verplicht. Motorfietsen mogen van de reddingsstrook gebruik maken. Dit maakt het rijden door de file dan ook veiliger en makkelijker voor motorfietsen.